Vitamín C je asi nejznámější ze všech vitamínů. I přesto nás neustále překvapují jeho doslova zázračné účinky na naše zdraví. Kdybychom měli uvést veškeré jeho funkce v organismu, těžko bychom je vtěsnali do jednoho článku. Zde je tedy výčet těch nejvýznamnějších:

Vitamín C je účinný antioxidant, jenž vychytává volné radikály a zabraňuje poškození tkání. Posiluje imunitu. Pyšní se protizánětlivými vlastnostmi. Stimuluje tvorbu bílých krvinek.

Pomáhá bojovat s infekcemi, ale má také regenerační vlastnosti. Povzbuzuje organismus při únavě a vyčerpání. Podporuje hojení.

Podílí se na tvorbě kolagenu, který je nedílnou součástí všech pojivových struktur.

Aktivuje buněčný metabolismus. Je důležitý pro správný stav kostí, chrupavek, zubů nebo sliznic, zajišťuje pružnost cév.

Předchází vzniku paradontózy a zamezuje krvácivosti dásní.

Je naprosto nezbytný pro vstřebatelnost železa.

Proč je potřeba se zaměřit na příjem vitaminu C?

Na rozdíl od ostatních savců (vyjma opice a morčete), si není lidský organismus schopen vyrobit vitamin C sám. Doporučená denní dávka, dle standardních tabulek, čítá 90 mg, přesto mnoho lékařů i výživových specialistů tuto dávku zpochybňuje. Považuje ji za nedostatečnou. Mnohonásobně zvýšený příjem vitaminu C se doporučuje ve stresovém období, při fyzické zátěži, lidem, kteří užívají více léků, antikoncepci, žijí ve městech, kuřákům.. Stejně tak lidem, kterým sklenka alkoholu nedá spát, diabetikům, těhotným a kojícím ženám, takovým, kteří se dnes a denně potýkají s jakoukoli virovou nákazou. Z oněch 90 mg bychom pak mohli vykouzlit 0,5 gramu, ne-li jeden celý gram až dva.

Jelikož je tento vitamín rozpustný ve vodě, tělo si jej neukládá do zásob, tudíž je nemožné se jím předávkovat. Pokud ho náš organismus nepotřebuje, jednoduše ho vyloučí močí z těla ven. Dokonce i rakovina ve velmi pokročilém stádiu, bývá mnohde léčena až několika násobně vyššími dávkami vitamínu C, než stanovuje DDD.

Jedním z nejbohatších a také nejznámějších přírodních zdrojů vitamínu C jsou šípky. Méně dostupným zdrojem je rakytník. Ten lze konzumovat sušený, případně v podobě čaje, sirupu či šťávy. Mezi ovocem vévodí v obsahu vitamínu C například černý rybíz, jahody, plody goji či kiwi.

Dále ho najdeme i v červené paprice, petrželi, moruších nebo v zelených potravinách jako je spirulina, chlorella či mladý ječmen.

Pokud máte vitamínu C nedostatek, nebojte se sáhnout po syntetických doplňcích – kyselině askorbové.

Latest posts by Zuzka Kubicová (see all)

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *