Sůl nad zlato?

Sůl nad zlato?

Sůl je nedílnou součástí našeho jídelníčku.

Průměrná spotřeba soli ve vyspělých zemích je 3-8 g (dle některých zdrojů dokonce 9-13 g) denně. Sodík je v soli zastoupen cca 40 %, tj. cca 1 g sodíku ve 2,5 g soli. Přičemž doporučený příjem soli je do 5 g/ den. Z klinických studií vyplývá, že snížením příjmu soli z 9 na 6 g dojde k výraznému snížení krevního tlaku.

Sodík jako osmoticky aktivní molekula, „na sebe“ váže vodu. Při zvýšeném příjmu sodíku v organizmu dochází k retenci vody.
Současně jeho zvýšený příjem způsobí vzestup sérové osmolality, na což reagují osmoreceptory zvýšeným pocitem žízně a následně dojde ke zvýšenému příjmu tekutin.
Také dochází ke zvýšenému vyplavování antidiuretického hormonu, který omezí diurézu, tedy vylučování moči. Při opakovaném zvýšeném příjmu sodíku dojde ke stabilizaci této rovnováhy a vzestupu arteriálního krevního tlaku.

Kromě zvýšení tlaku může sodík negativně působit na ledviny, kde mohou vznikat ledvinové kameny. Přispívá i k dalším závažným onemocněním.

Sůl je součástí prakticky všech průmyslově vyráběných potravin

Doporučenou denní dávku přijmeme konzumací běžné stravy, proto je další příjem soli, např. v podobě „dosolování“, zcela zbytečný. Tím pouze zvyšujeme denní přijímanou dávku soli.
Slanost potravin je víceméně subjektivní vjem a je otázkou naučených zvyklostí.
Slanou chuť lze nahradit vhodným kořením, chutí česneku atd.
Nicméně je nutné se obezřetně chovat i při používání průmyslově vyrobených kořenících směsí, jejich používání bývá často zrádné, protože právě v nich je obsah soli často vysoký.

Proto je důležité vybírat kořenící směsi bez obsahu soli

Obsah soli v potravinách je nejčastěji vyjádřen v gramech na 100 g výrobku, nebo výrobci potravin používají zkratku % GDA.
Tato zkratka znamená Guideline Daily Amounts – doporučené denní množství.

Sůl je schovaná skutečně ve všech potravinách

Pokud se zaměříme například na zeleninu v přirozeném stavu je v ní obsah soli minimální
Ale pokud budeme zeleninu vařit a vodu osolíme, ihned se obsah soli v zelenině prudce zvyšuje.
Nejvíce zákeřná je sterilizovaná zelenina, kde se jako konzervant používá právě sůl.

Mezi potraviny s nízkým obsahem sodíku lze počítat:

  • ovoce,

  • čerstvou zeleninu,

  • cukr,

  • ryby,

  • čerstvé maso, drůbež,

  • mléko a mléčné výrobky (kromě tvrdých a tavených).

Potraviny s vysokým obsahem sodíku :

  • uzené masné výrobky,

  • tvrdé a tavené sýry,

  • sušené polévky,

  • zelenina ve slaném nálevu,

  • některé druhy chleba a pečiva.

     

Latest posts by Zuzka Kubicová (see all)

Napsat komentář