Slovo strečink pochází z anglického slova „stretch“, což v překladu znamená roztažení, napětí, napínání, natažení, rozpínání. Pouhých 10 minut strečinku může po cvičení velmi urychlit regeneraci svalů a zabránit zbytečnému zranění.

Protažení je důležité až po námaze svalů, nikoliv před v rámci rozcvičení na výkon! Strečinku by ideálně měla předcházet zklidňující fáze, kdy si opět po dobu přibližně 10 minut například na rotopedu uklidníme tepovou frekvenci a tělo postupně „vychladne.“ A proč je tak důležité svaly protahovat? Posilování způsobuje zkracování svalů, proto je třeba je po tréninku protáhnout. Svaly se tak rychle uvolní a zachovají si svou flexibilitu. Dalším důvodem je regenerace. Pokud svaly po cvičení protáhneme, regenerace bude rychlejší a kvalitnější.

A jak svaly správně protahovat? Všechny namáhané svaly protahujeme důkladně, nekmitáme (!), ale držíme v jedné poloze, a pokud nám sval povolí, tak ho můžeme zase více natáhnout. Ideální je postupovat směrem od krku dolů nebo opačně. Na sval pomalu vytváříme tlak, který rovnoměrně stupňujeme. Pokus nás daná pozice začne bolet, vždy ihned povolíme, aby nedošlo ke zranění. Při každém dalším protažení bychom měli „bod bolesti“ o trochu posunout a v závěru se dostat opravdu na maximum. Rozhodně to ale neznamená překonávat bolest za každou cenu!

Známe více typů strečinku:

Pasivní protahování zahrnuje nějakou externí sílu, kterou je gravitace nebo jiná osoba, která nám napíná daný sval.

Aktivní protahování vyžaduje vynaložení svalové síly pro pohyb a natažení svalu. Například abychom dostali svou nohu z polohy vleže, musíme zapojit svaly ke zvednutí nohy a tím protáhnout dvojhlavý sval stehenní.

Statické protahování zahrnuje zdvižení kloubu a protahování svalu až na konec jeho možností a potom tuto polohu udržet po určitou dobu protahování, obvykle 30 vteřin nebo déle.

Dynamické protahování také zvyšuje rozsah pohybu, ale dosahuje tohoto cíle pomocí pohybu.

 

Tak pokračujeme s cvičením a na strečink nezapomínáme! 🙂

Latest posts by Zuzka Kubicová (see all)

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *