Co je to vlastně plank?

Určitě často slýcháte o skoro až zázračném cviku na posílení celého těla, který se nazývá plank. A co to vlastně plank je? Plank, neboli v překladu prkno, je skvělý cvik, kterým posílíte celé tělo. Řadí se mezi komplexní cviky, což znamená, že při něm zapojíte více svalových skupin najednou. Nejlépe však díky planku posílíte core neboli střed těla. Zni to skvěle že? Jeden jediný cvik, kterým posílíte hodně partií, bez drahých cvičebních pomůcek a provádět ho můžete z pohodlí domova.

Které svaly se tedy nejvíce zapojují?

Zapojíte hlavně již zmiňovaný střed těla, zejména přímy a šikmý břišní sval. Dále se zapojují vnitřní svaly trupu, svaly spodní části zad. Hodně ucítíte i ramenní svaly, ohybače kyčlí, přední strany stehen a hýždové svaly.

Jak správně na plank?

Aby byl cvik užitečný, je důležité provedení. Plank se cvičí z pozice pro klasické kliky, pokrčíte ruce a přejdete do pozice na loktech, které máte pod rameny. Důležitá jsou srovnaná záda a zpevněné celé tělo. Hlava musí být v prodloužení páteře, takže se díváte do země, ale nemáte ji nijak sklopenou. Důležité je neprohýbat se v bedrech a mít zatnuté břicho a hýždě. Samozřejmně nesmíme opomenout ani dýchání, které je důležité u každého cviku, tudíž pro plank platí to samé. Hluboké nádechy a výdechy, pro efektivní posílení břišních svalů. Možná to zní jako brnkačka, opírat se o lokty a být jako prkno, ale uvidíte sami, jak je tento cvik náročný a že i několik sekund se Vám bude zdát nekonečných.

Existují různé varianty planku nebo je jen tato?

Plank se dá různě modifikovat, můžete dělat boční plank, což znamená, že jste na boku opřeni o loket a druhá ruka může být v bok či ve vzduchu. Dále existuje plank s nataženou rukou vpřed a opačnou nataženou nohou.

Je to jen pro pokročilé? Nebo ho mohou cvičit i začátečníci?

Plank je cvik, který určitě zvládne každý. Pokročilý vydrží v planku několik minut, začátečníci volí spíše sekundy. Záleží na každém, jak dlouho v prkně vydrží. Pokud plank budete cvičit pravidelně, určitě zaznamenáte pokroky, můžete s třeba na začátek stanovit, že vydržíte 20 sekund a každý týden přidávat třeba 10 sekundu navíc. Po několika týdnech už budete ,,plankovat“ třeba i v řádech minut.

A jaký je rekord v planku?

Možná nebudete věřit, ale je to celých 8 hodin a jedna minuta! Tohoto rekordu dosáhl pekingský policista Mao Weidong. Za mě naprosto neuveřitelné.

Latest posts by Zuzka Kubicová (see all)

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *