Chcete-li žít zdravěji a omezit ve svém jídelníčku zbytečné kalorie navíc, je důležité začít výběrem správných potravin. Kalorické hodnoty potravin najdete na každém obalu a pomohou Vám tak zorientovat se v běžně používaných potravinách.

Základním pravidlem je, že výdej energie by měl být v rovnováze s jejím příjmem, aby si tělo neukládalo „zásoby“. Není nutné se striktně držet nejnižší kalorické hodnoty potravin, ale také dbát na správný poměr živin. Kalorické hodnoty potravin jsou pouze orientačním pomocníkem pro změnu Vašeho jídelníčku v případě, že se rozhodnete pro změnu životního stylu konzumací zdravých potravin.

A jaké potraviny a kalorie tedy vyřadit?

Nejčastějším problémem u lidí s nadváhou nebo obezitou jsou ve stravě takzvané prázdné kalorie. Tyto kalorie se nacházejí v potravinách, které mají vysoký obsah kalorií, ale za to velmi málo živin.

Nejčastěji se prázdné kalorie přijímají v potravinách obsahujících bílý cukr. Ten můžeme najít především v koláčích, sušenkách, sladkostech, cukrovinkách, nealkoholických nápojích a v mnoho dalších potravinách obsahujících přidané cukry.

Kromě toho, že je cukr zdrojem prázdných kalorií, podporuje také vznik obezity či cukrovky. Ve skutečnosti potřebuje lidský organismus jen velmi malé množství cukru.

Zkuste tedy ovládnout chutě na sladké, a snížit tak příjem prázdných kalorií.

Co je příčinou těchto chutí a jak je zahnat?

  • Přirozený vývoj – jako první jsme ochutnali sladké mateřské mléko.
  • Nepravidelné stravování – vynechávání pokrmů. Jezte pravidelně!
  • Nedostatek bílkovin v jídelníčku – bílkoviny zahání hlad i chutě.
  • Konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem – sladkého.
  • Nedostatek spánku, fyzická zátěž.
  • Stres.
  • Nedostatečný pitný režim.
  • Nedostatečný příjem vlákniny – zelenina, ovoce.
  • A mnoho dalšího…

 

K doporučení také patří omezit jedení rafinovaných obilovin, jako je bílý chléb nebo bílá rýže. Pokuste se je nahradit celozrnnými variantami. Minimalizovat konzumaci pizzy, limonád, energetických nápojů, zmrzlin a vyhýbat se fastfoodům, které jsou synonymem prázdných kalorií.

Na co se často zapomíná a opomíjí je alkohol a příjem alkoholických nápojů. Ty jsou totiž prázdnými kaloriemi přímo přeplněné. Některá vína sice obsahují vitamín C a pivo vitamin B, jejich množství je ale v porovnání s kaloriemi zanedbatelné.

Mezi negativní důsledky alkoholu patří fakt, že kalorie, které tělo z něj příjme, se přeměňují na tuk. Vysoký příjem kalorií se odrazí v játrech a viditelných tukových zásobách. Proto je lepší si zvolit potraviny s menším prázdných kalorií, jako je neslazená jablečná šťáva, voda, sodovka bez přidaného cukru, bylinné čaje. Zdravou jistotou je vždy ovoce a zelenina.

Latest posts by Zuzka Kubicová (see all)

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *